Saturday 26 November 2011

How to make perfect resume ?

                                                          PART 1- MAKE RESUME


korang sure nak tahu ape yang aku maksudkan dengan tajuk aku untuk hari ni.sebelom itu,assalamualaikum kepada semua yang tengah membaca Blog aku dan terima kasih lah sebab sudi bace Blog pakcik ye.ok .mari kita kaji apa maksud tajuk aku diatas.kalau tak silap aku.3/10/2011-4/10/2011 aku dihantarkan ke KKTM Sri gading,batu pahat sure la kat johor kan.aku terpilih sebab markah English aku tinggih.wah gitu taw .al-maklum duduk london 3 tahun..tettttt(dalam mimpi) .. ok back to the topic. kat sini aku nk kongsi korang macam mane persedian korang untuk pergi mendapt kerja atau maksud laen INTERVIEW.Banyak langkah korang kene buat sebelom pergi interview dan selepas pergi interview..aku mungkin tak dapat nak kongsi dengan sepenuhnya,tapi aku akan cerita mana yang aku ingat dalam part ni la.. ok ?
 yang pertama bnde yang wajib ade dlm RESUME :

1)Pelajaran tertinggi korang
2)Training yang korang penah pergi
3)Pengalan korang bekerja
4)Aktiviti yang korang penah join
5)Pencapain yang paling tinggi atau paling korang bangga la
6)dan akhir sekali rujukan

ini je yang wajib ada dalam .yang lain jika perlu.macam biadato tu..memang kene la kan.. kalau tak memang xdapat la kerja tu..Ok ambik perhatian.resume ni ada cara yang betul untuk korang buat.bukan macam isi borang je.ada cara untuk membuat sang pembaca terpikat lalu memanggil kornag untuk interview..
ni contoh resume yang betul
p/s-klik pada gambar untuk besar kan


nanti aku cube upload contoh resume aku kt korang ok ..boleh la korang belajar dari situ.lepas ni taak payak tulis resume mengarot..lagi satu resume xperlu detail sangat.biar korang buat si pembaca tertanya-tanya.dan cnfrm di nak tahu lebih.so die akan panggil korang untuk sesi temuduga.kan ? lagi satu jangan lupa buat cover letter .kalau tak tahu ape itu cover letter.korang cari je k google.malas aku nk terangkan sebab simple sangat nak buat..
ok.bile dh dapat panggilan temuduga tu.jangan korang memilih pulak tak nak pergi,pergi je dulu kalau dapat baru kalau rasa tak sesuai baru fikirkan .Zaman sekarang nak dapat kerja bukan senang tahu tak !!! bersyukur syarikat tu dah panggil interview. ok make sure lagi 3 hari nak pergi interview tu,korang buat research pasal syarikat yang korang nk kerja tu.sebab itu satu kelebihan untuk korang.sebab korang ade pengetahuan psal syarikat.ala cari sikit je.misi/visi/, bisnes yang dorang buat, dan pencapaian syarikat.tak payah la kau hafal name pekerja dalam tu.masak la nk hafal.dan jangan lagi 3 hari tu korang sibuk nk cari baju g interview.faham kah ? ok.ape yang korang perlu buat bile nak diinterview? cekidaout ! >>>
1)Salam dan kenalkan diri
2)panggilan nama
3)asal korang
4)pendidikan tertinggi korang
contoh eh:
               "Hi sir,my name Muhd Amirul Agam,you can call me Agam,im form Ampang,kuala lumpur.i have 
                Degree in mechatronic engineering from UPM" .. begitu lah..sory ayat terabor..

dan lagi satu.Please guys ! cakap dalam interview English. aku faham setengah orang tak perfect cakap english.tapi korang cakap je.broken pon takpe.die nak tengok kesungguhan korang.bukan fasih korang.tapi kalau boleh baiki bahasa tu.ok seterusnya aku nak konsgikan,yang mana penemuduga akan tanya soalan-soalan.dan ini adalah soalanya  :-

1)Tell me about yourself
2)what are your strenght
3)hat is you ultimate 
4)how do you see yourself in 5 years time ?
5)which of you experince match the job you applied 
6)how do you solve problem ?
7)what qualification do you have for this job ?
8)what makes you interested to this job ?
9)what do you know about thhis orgnization ?
10)hy miss u offer you the position ?

10 soalan ini biasanya akan ditanya.kenapa ? ak perlu tahu kenapa sebab aku dah pergi training career preparation tu.so aku kongsi je dengan korang .. sure korang nak tahu lagi banyak kan ? banyak lagi info/malumat psal nk dapat kn kerja.ni bru part 1.nantikan part 2.. dan korang sure nak tahu jawapan untuk 10 soalan tu.aku ada jawapan yang boleh buat penemuduga korang cakap. wow !! hahaha.. 

P/s-akan ku sambung info ini.after this belajar buat training resume.make perfect..
      korang boleh buat.dan hantar kan dekat emel aku.nanti aku tolong check !
      amirulagam@ymail.com ..dan untuk info tentang topic ini boleh rujuk kat

2 comments: